Waarneming HISWA 2016: Elektrisch varen groeit gestaag

Op de HISWA 2016 zijn redelijk veel elektrisch aangedreven boten gespot en werven blijken jaarlijks ca. drie tot vijf elektrische sloepen te leveren. Dit betekent dat met alle werven tezamen jaarlijks zo’n 30 tot 50 elektrische sloepen nieuw gebouwd worden. En dit zijn dan nog puur de particuliere boten. De professioneel ingezette boten zijn hier nog niet eens bij opgeteld.

Amsterdam staat wat betreft de groei aan de top. Dit zal naar verwachting nog verder groeien, nu Amsterdam heeft besloten om per 1 januari 2017 vervuilende tweetaktmotoren voor plezierboten te verbieden. Met ingang van deze datum moeten alle Amsterdamse botenbezitters een schonere motor hebben. Wie dan nog een tweetaktmotor heeft, riskeert een boete.

Juist vanwege dit besluit in Amsterdam, is de verwachting dat de groei van e-boten grondig zal toenemen. In Amsterdam zullen naar schatting meer dan 1.000 tweetaktmotoren van de grachten geweerd gaan worden.

Tel hier het steeds verder groeiende aantal professioneel ingezette boten bij op, die meer en meer op elektra gaan varen en de conclusie is getrokken. In de markt is de waarneming (ook door elektrischvaren.info waargenomen) dat elektrisch varen op dit moment versneld in belang aan het winnen is.

Daar zijn wij natuurlijk blij mee. Want willen graag dat onze Sluiper 21 de Nederlandse wateren verder opsiert!

 

De Sluiper 21, die we in 2013 hebben ontwikkeld, is speciaal ontworpen om elektrisch mee te varen. Het is met recht een snelle, zeer ruime, fluisterstille sloep.

In tegenstelling tot veel andere werven, wordt het polyester casco van de Sluiper 21 in Nederland geproduceerd en niet ver weg in lage lonen landen. Hierdoor kunnen we snel leveren en precies zoals u zelf wenst. Maatwerk dus!

Pin It on Pinterest

Share This